Articol aparut initial pe Web site-ul cultural www.filme-carti.ro in deschiderea Saptamanii Clint Eastwood.
—————
Unul dintre multele episoade interesante din biografia lui Clint Eastwood este alegerea sa in functia de primar al oraselului Carmel-by-the-Sea, situat in California, langa Monterey si la sud de San Francisco. Am vizitat locul de doua ori si mi-a lasat o impresie deosebita. In primul rand este vorba despre un spatiu natural de o mare frumusete, pe o peninsula la Oceanul Pacific, natura imblanzita si amenajata spre delectarea vizitatorilor, cu terenuri de golf, trasee turistice marcate, locuri speciale de observare a faunei oceanice si a pasarilor, si multe vile apartinand evident unor oameni instariti la scala Americii. Un model de natura supusa omului, o sala de expozitii a visului american realizat.
Poate ca acesta este unul dintre modurile in care poate fi judecata si cariera artistica a actorului si regizorului Clint Eastwood. Este dupa parerea mea unul dintre maestrii artei cinematografice de astazi care reprezinta cel mai bine America mainstream cu valorile, traditiile si conservatorismul ei ponderat. Rari sunt artistii care se bucura de o asemenea longevitate. Candva in 2012 cand va iesi pe ecrane J. Edgar noul film biografic despre J. Edgar Hoover pe care il regizeaza (Eastwood a declarat dupa Gran Torino ca renunta la actorie) se va afla in cel de-al saptelea deceniu al carierei sale cinematografice. Aproape intotdeauna insa rolurile si temele sale au fost americane, chiar si cand si-a pus serviciile la dispozitia lui Sergio Leone Pentru un pumn de dolari (si la propriu, salariul sau pentru primul film din trilogia de western-uri spaghetti fiind de doar 15000 de dolari) sau cand a refuzat sa devina urmatorul James Bond dupa Sean Connery apreciind ca rolul agentului 007 al majestatii sale britanice nu se potriveste unui american.
Am revazut pentru Saptamana Eastwood doua dintre filmele mai vechi care l-au facut pe actorul Eastwood celebru si au creat imaginea sa de icoana culturala – The Good, The Bad and The Ugly si Dirty Harry. M-a interesat sa gasesc liniile de confluenta dintre cele doua personaje – cel al pistolarului fara nume din trilogia lui Leone si detectivul Harry Callahan din politistul lui Don Siegel si nu a fost greu. Comune sunt fizicul impresionant, siguranta de sine bazata nu in mica masura pe rapiditatea si precizia manuirii pistolului, economia de cuvinte inutile care subliniaza valoare replicilor memorabile atunci cand cuvintele sunt spuse, si in special adeziunea la un sistem de valori fundamentale care transcend nu numai limitele legii dar chiar si antagonismul traditional intre rau si bine.
Plecand de la popularitatea si statutul asigurat de succesul acestor filme Eastwood nu s-a limitat ca multi colegi de generatie la cariera de actor si debutul sau regizoral a avut loc in acelasi an 1971 cand iesea pe ecrane si Dirty Harry. Indraznesc sa fac pronosticul ca Eastwood va ramane in istoria cinematografiei ca regizor cel putin la fel de important ca si ca actor, daca nu mai important. Bird, Unforgiven, Space Cowboys, Million Dollar Baby, Gran Torino sunt filme in genuri diverse ale unui regizor important, stapan pe mijloacele sale, care povesteste din diverse unghiuri aspecte mai luminoase sau mai intunecate din povestea Americii. Insasi viata si cariera cinematografica a lui Clint Eastwood ar fi putut avea loc numai in America. Este una dintre povestile hollywoodiene adevarate cele mai reusite.