martyrdom on the stage of the Israeli Opera (opera: Poulenc’s ‘Dialogs of the Carmelites’)

Spectacol de vineri după-amiază la Opera Israeliană. „Dialogues des Carmélites” al compozitorului francez din secolul al XX-lea Francis Poulenc este o alegere de repertoriu destul de originală și de intrigantă pentru a fi prezentată pe această scenă. Libretul aduce în scenă o versiune fictivă a poveștii martirelor catolice din Compiègne, 16 călugărițe carmelite care au fost executate în 1794, în ultimele zile ale Terorii, pentru că au refuzat să-și abandoneze credința. Personal nu rezonez deloc cu martiriul religios (de orice fel) și am foarte puțină simpatie pentru interpretările revizioniste care domină în ultima vreme relatările istorice despre Revoluția Franceză. Cu toate acestea, mi-a plăcut partitura care încorporează în opera de la mijlocul secolului al XX-lea un amestec subtil de muzică religioasă. Dialogurile din titlu sunt reprezentative și pentru stilul muzical, plin cu recitative cu conținut emoțional profund. Producția este o versiune a spectacolului creat de Oliver Py pentru Théâtre des Champs-Élysées și Théâtre Royal de la Monnaie din Bruxelles. Mi-au plăcut decorurile expresive, mi-au plăcut mai puțin costumele, mai ales cele ale personajelor masculine. Asher Fish a dirijat. Evenimentele din ultimii ani fac din participarea cântăreților străini o raritate, ceea ce este o binecuvântare pentru generațiile de talentați cântăreți și mai ales cântărețe de operă israelieni care au acum ocazia să cânte mai mult și foarte bine în cele mai importante roluri. Ionuț Pascu (impresionant ca totdeauna) era excepția, dar bănuiesc că deja el numește Tel Aviv acasă. Shira Patchornik, Anat Czarny și Alla Vasilevitsky au fost toate foarte bune. Intepretarea lui Yael Levita în rolul principal al lui Blanche a fost și ea bună, din păcate aspectul ei fizic nu se potrivește cu rolul (scuze, dar adevărat). Concluzie – sentimente amestecate despre subiect, după-amiază bună de operă, îmi doresc pentru viitor programări mai îndrăzneațe ca aceasta, cu toate riscurile asumate.

surse foto:

– https://www.habama.co.il/Pages/Description.aspx?

– https://www.haaretz.co.il/gallery/music/classicalmusic/classicalmusic-review/2024-05-29/ty-article/.premium/0000018f-c392-d0b7-abdf-cfb647f10000

This entry was posted in opera and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *