Cărțile de ficțiune, filmele de lung metraj și serialele de televiziune reflectă subiectele care preocupă mințile și sufletele cititorilor și spectatorilor în aceeași măsură sau uneori chiar mai mult decât studiile științifice, presa scrisă, media electronică sau Internetul. Această constatare este cred adevărată și pentru literatură sau filmele așa-zis ‘de divertisment’. Divertismentele cele mai evazioniste sunt o oglindire a viselor și coșmarurilor noastre personale sau colective. Am mai scris despre serialul american de televiziune ‘Extant’ cu câțiva ani în urmă, în rubrica CHANGE.WORLD. Revin acum, după ce am vizionat cel de-al doilea (și probabil ultimul) sezon, căci el ilustrează câteva dintre subiectele pe care le-am abordat și în rubrica mea în ultimii ani.
Cuvântul englez ‘extant’ m-a trimis la dicționare pentru a fi sigur că îi înțeleg definiția canonică. Provine din latinul ‘extantem’ și este antonimul termenului ‘extinct’. Ca adjectiv, înțelesul este deci ‘încă existent’, adică existent în urma unor evenimente și încercări care au pus la încercare integritatea sau supraviețuirea obiectului, ființei, speciei la care se referă. În serialul creat de Mickey Fischer pentru compania de televiziune CBS și care îl are pe Steven Spielberg pe generic ca unul dintre producătorii tuturor celor 26 de episoade transmise, în pericol se află nu numai specia umană, ci și roboții creați de oameni după chipul și asemănarea noastră (sau a unora dintre noi), și specia extraterestră cu care omenirea intră în contact, și a cărei intenții adevărate vor fi treptat elucidate de-a lungul celor două sezoane. Nu intenționez să fac aici o cronică prea amănunțită a serialului însuși, el poate fi găsit în diferite biblioteci de pe internet, voi spune doar că este un serial de acțiune antrenant, bine scris și jucat, a cărui vizionare o recomand desigur pasionaților genului science-fiction, dar nu numai lor. Să examinăm însă mai în amănunt cum sunt abordate câteva dintre subiectele noastre preferate de discuții.
Personajul principal al serialului este astronauta Molly Woods interpretată de actrița Hally Berry, laureată în 2002 a Premiului Oscar pentru rolul principal în filmul ‘Monster’s Ball’, o dramă care combină problematica relațiilor rasiale în sudul Statele Unite cu cea a pedepsei cu moartea. Molly se întoarce după o expediție în care fusese singură timp de 13 luni în spațiul cosmic, și constată că este însărcinată. Nu este de altfel singurul caz, și alte femei trec prin încercări similare, este simptomul prim și principal al contactului cu o civilizație extraterestră care luptă pentru supraviețuire. Rasa de copii cărora aceste femei le dau naștere evoluează la o altă scală temporală decât oamenii, se dezvoltă mai repede și capătă puteri telepatice și telekinetice probabil caracteristice speciei străine. Este însă neapărat acest contact, desigur intruziv și traumatic, cu oamenii, manifestarea unei agresivități la nivelul speciei? Întrebări similare au fost puse în nenumărate cărți și filme de anticipație, de la ‘Războiul lumilor’ al lui H.G.Wells, trecând pe la clasicele ‘2001, Odiseea spațială’ a lui Clarke și Kubrick, sau ‘Întâlniri de gradul trei’ și ‘E.T.’ ale lui Spielberg însuși, și până la filme mai recente cum au fost ‘Contact’ al lui Robert Zemeckis sau ‘Arrival’ al lui Denis Villeneuve. Marea încercare cu care ne vom confrunta, mai devreme sau mai târziu, când ne vom afla în fața unei civilizații diferite de a noastră, cu forme, coduri, limbaje de comunicare diferite, va fi să-i înțelegem intențiile. Omenirea nu are un palmares prea bun în ceea ce privește confruntările cu civilizații diferite de cele în care ne-am născut, și asta se poate constata din experiența istorică pământeană. Întâlnirea dintre lumi diferite, chiar dacă aparținând speciei Homo Sapiens, a dus la molime, războaie, distrugerea culturilor diferite, eradicarea istoriei învinșilor. Care sunt șansele de a înțelege adevăratele intenții și de a comunica atunci când vom fi confruntați cu o civilizație complet diferită de a noastră?
Primul sezon combină tema contactului între civilizații cu ceea ce începe ca o drama casnică și continuă ca o poveste cu roboți care se petrece în mare parte în incinta casei familiei Woods și în laboratorul lui John Woods, creator genial de inteligență artificială. Cuplul format din John și Molly nu reușise să aducă pe lume copii. John îl crease pe Ethan, model de android, robot humanoid cu aparență perfect umană, dotat cu capacități de învățare și de dezvoltare a sentimentelor umane. Pentru cuplul Woods, Ethan este copilul perfect, are o inteligență ieșită din comun, își iubește părinții. Pentru lumea din jur, el este însă doar un android care nu are statut egal cu cel al oamenilor și un obiect de cercetare științifică și experimente, care la nevoie poate fi eliminat fără consecințe. Ce se întâmplă însă când androizii depășesc stadiul de obiecte destinate să servească oamenii, extinzându-le capacitățile fizice sau mentale, și în acest caz răspunzând unei nevoi emoționale? Care este pragul dincolo de care putem vorbi despre drepturile fundamentale ale creaturilor zămislite de inteligența umană? Sezonul al doilea dezvoltă intriga și o scoate din incintele închise, extinzând spațiul în care se petrece acțiunea până la dimensiunile întregii planete.
Temele autonomiei roboților și a statutului lor într-o lume în care oamenii și roboții coexistă este ceva mai recentă decât cea a războaielor interplanetare, dar nici pe departe nouă în literatura științifico-fantastică. Primele povestiri cu roboți ale lui Isaac Asimov au fost publicate în 1950 și legile roboticii scrise de el rămân la baza nu numai a povestirilor genului, ci și a logicii roboților, pe măsură ce tehnologia avansează. Ceea ce s-a schimbat în ultimii ani este faptul că ne apropiem din punctul de vedere al dezvoltării tehnologice de momentul în care ne vom confrunta direct, în lumea reală cu problemele etice și juridice ridicate de prezența androizilor în societate. Dacă în ceea ce privește contactul cu civilizații extraterestre este imposibil să prevedem exact momentul în timp când va avea loc prima ‘întâlnire de gradul trei’ (chiar dacă unii autori speculează că aceasta a avut loc deja), în ceea ce privește existența androizilor cu capacitate de autonomie și auto-învățare, este clar că ei vor exista peste câteva zeci de ani, și doar data exactă este în dispută. În ‘Extant’, personajul lui John Woods dispare în episodul final al primului sezon, dar el lasă în urmă nu numai pe Ethan, ci și o generație întreagă de androizi care pot îndeplini sarcinile cu care sunt programați. Trăsăturile lor de caracter devin în imaginația autorilor o rutină cu șiruri de comenzi de cod. Ce se întâmplă dacă sunt omise tocmai acele comenzi care pun limitele pe care le numim ‘morale’ acțiunilor roboților? Este încălcată aici exact legea a II-a a roboților lui Asimov. Acest fapt nu este menționat explicit, în schimb este menționată fraza din memoriile lui Albert Einstein, care exprimă regretul pentru faptul că a pus bomba atomică în mâinile politicienilor. Dacă prima din generația ei, androida ‘Lucy’ pare la început o soră mai dezvoltată și mai matură a lui Ethan, ea evoluează în scurtă vreme și devine comandanta unui regiment de androizi soldați, care nu se limitează la misiunea de a combate presupusa invazie extraterestră, ci devine implicată în intrigile dintre diferitele grupe de oameni. Mai mult, asistăm la geneza unei noi generații de roboți, capabile de a crea alți roboți, cu capacități fizice, psihologice și para-psihologice deosebite, și fără limitările care le interzic să dăuneze cu ceva oamenilor. Conflictul din acest serial îmi pare a fi o reflexie a anxietății noastre în confruntarea cu avansurile inteligenței artificiale, o materializare în ficțiune a temerilor exprimate de personalități ca Steven Hawking sau Elon Musk, care consideră că era dominației umane poate fi urmată de una în care entitățile dotate cu inteligență artificială create de om (androizi, dar nu neapărat) vor prelua controlul.
Am întâlnit o temă foarte asemănătoare în două alte seriale recente – ‘Real Humans’ al televiziunii suedeze, și ‘Almost Human’ al companiei americane Fox. Cred însă că pentru prima dată în ‘Extant’ apare și este dezvoltată într-o intrigă complexă combinația și conflictele potențiale dintre cele trei lumi ale viitorului – a oamenilor, a roboților, și civilizația extraterestră. Care dintre ele supraviețuiește în ficțiune și care nu? Va trebui să căutați serialul și să-i vedeți episoadele succesive pentru a afla răspunsul. Va promit că veți avea parte de o vizionare captivantă. Serialul este filmat în anii 2014 și 2015, și acțiunea este plasată într-un viitor nu foarte îndepărtat, câteva decenii poate la distanță de ziua de azi. Multe dintre tehnologiile anticipate de serial sunt o extindere a ceea ce știm că se află în lucru în laboratoarele cercetătorilor și pe calculatoarele creatorilor de algoritmi de astăzi. Un detaliu m-a frapat însă. Sunt anticipate elemente de inteligență artificială interactivă, corelate cu rețele de obiecte inteligente din clasa Internet of Things (IoT). Acestea păreau subiecte de anticipație acum 3 sau 4 ani. Sistemele disponibile comercial în acest an 2018 posedă deja o parte dintre funcțiile descrise în serial. Concluzia? Viitorul s-ar putea să fie mai aproape de noi decât ne imaginăm.
(Articolul a aparut iniţial in revista culturală ‘Literatura de Azi’ – http://literaturadeazi.ro/)